Uddannelsesplan for Rønbækskolen
For 1. års, 2. års. og 4. års Lærerstuderende
Introduktion
I en uddannelsesplan beskriver praktikskolen generelt, hvordan den håndterer uddannelsesopgaven, så primært studerende kan forholde sig til at være i praktik på skolen. I bekendtgørelsen fremgår det, at uddannelsesplanen godkendes af både skole og LIA:
Planen kommunikerer desuden til uddannelseslærere, uddannelsesansvarlige, skoleledelse og LIA-undervisere, og giver alle parter viden om skolens didaktiske valg i forhold til de lærerstuderendes praktik. Planen fungerer dermed også som en slags forventningsafstemning mellem praktikkens mange parter på hhv. skole og læreruddannelsen. Når skolens uddannelsesplan er godkendt af begge parter, uploades den på Praktikportalen af studieadministrationen på LIA. Skolen har selv ansvar for, at planen lægges på skolens hjemmeside. Herefter er det op til parterne i og omkring praktikken at give planen liv i de forskellige didaktiske rum i og omkring praktikken, så planen kommer til at spille en meningsfuld rolle for alle parter i en travl hverdag.
Ordforklaring: LU13 LU23 Praktikskole = Uddannelsesskole UC-underviser = Underviser fra LIA |
Præsentation
Rønbækskolen er en folkeskole med ca. 75 engagerede medarbejdere. Skolen har 650 elever fordelt på 0.-9. årgang. Skolen er beliggende i Hinnerup og der offentlig transport til døren. Se yderligere information på roenbaekskolen.aula.dk Værdigrundlag: Mission - Vi skaber rammer og strukturer, så vores elever kan udvikle sig til livsduelige mennesker i sociale fællesskaber, hvor læringsmiljøet er tilpasset den enkelte elevs kompetencer og udvikling. Selvbestemmelse – at kunne se eget værd, muligheder og potentialer samt at træffe gode valg Medbestemmelse – at kunne samarbejde og respektere egne og andres kompetencer samt at kunne indgå kompromiser og træffe fælles beslutninger Solidaritet – at kunne og ville forstå og forholde sig til sine medmennesker på en nysgerrig, åben og accepterende måde Rønbækskolens organisering Skolen er afdelingsopdelt:
Lærerne er organiseret i årgangsteams og primært tilknyttet én afdeling. Årgangsteamene holder fast møde en gang om ugen. Derudover afholdes der afdelingsmøder ca. en gang om måneden.
|
Skolen som uddannelsessted
|
Kriterier for godkendelse af praktikforløbet
Når studerendes praktikforløb vurderes godkendt eller ikke-godkendt, sker det på baggrund af en indstilling til LIA (praktikkontoret). Vurderingen sker ud fra opfyldelse af mødepligt og de mål, der er formuleret for praktikforløbet. Af Den Fælles Nationale Studieordning fremgår det yderligere:
I tilfælde, hvor den studerendes praktikforløb af skolen indstilles til ikke-godkendt, skal professionshøjskolen indhente en redegørelse fra den studerende om praktikforløbet….Professionshøjskolen træffer den endelige beslutning, som meddeles den studerende. Et ikke-godkendt forløb skal ledsages af en begrundelse.
Uddannelseslæreren skal med det samme, han eller hun bliver bekymret for en studerende, tage kontakt til skolens uddannelsesansvarlige lærer. Hvis den studerende, er på vej til IKKE at få godkendt praktikforløbet, tager den uddannelsesansvarlige og uddannelseslæreren en samtale med den studerende hurtigst muligt efter den første bekymring er opstået. I samtalen præciseres, hvad den studerende særligt skal arbejde med for at komme i mål og det undersøges, om der er særlige omstændigheder, der skal tages hensyn til.
Praktiske informationer
Skolens data: Rønbækskolen, Ådalsvej 100 8382 Hinnerup Tlf: 89645600 Mail: roenbaekskolen@favrskov.dk Hvis du har spørgsmål vedr. praktikken på Rønbækskolen, er du meget velkommen til at kontakte: Praktikansvarlig lærer Søren Voss Ernstsen, soer8013@favrskoler.dk Alternativt kontaktes skoleleder, Helle Klejs, hkle@favrskov.dk
Mødepligt: I praktikken er der mødepligt til undervisning, mødevirksomhed og andre aktiviteter på samme vilkår som for skolens øvrige personale.
Sygemelding: I tilfælde af sygdom skal du ringe til skolen i tidsrummet 7.00-7.15 tlf. 40256732 og melde dig syg. Derudover skal du give din praktiklærer besked. Hvis du er i en praktikgruppe, skal du også give dine medstuderende besked. Tavshedspligt: Studerende er omfattet af samme tavshedspligt som lærere og pædagoger. Aula: Vi bruger Aula i den daglige kommunikation blandt kolleger og i forhold til elever og forældre. Du skal bruge UNI-login for at få adgang til Aula. Hvis du ikke har et UNI-login, kan vores sekretær lave det til dig. Trådløst netværk: Der er trådløst netværk overalt på skolen. Du kan komme på nettet med din egen pc ved at bruge ”favrhot.dk”. Adgangen via ”favrhot.dk” sker med UNI-login. UNI-login bruges også, hvis man skal have adgang til skolens computere.
Nøgler: Nøgler udleveres ved henvendelse på kontoret, i det omfang det er nødvendigt.
Materialer: Undervisningsmaterialer udleveres via skolebiblioteket. De lånte materialer noteres på navn og skal naturligvis leveres tilbage, når praktikperioden er slut. Mad og drikke: Der er mulighed for at købe mad i skoleboden. Kaffe og te er gratis og kan tages i personalestuen.
|
1. årgangspraktik – Indblik og afprøvning som den medvirkende iagttager.
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og ”Pædagogik og almen didaktik” (grundfaget).
Mål:
Forskning & Udvikling: Begyndende erfaringer med at undersøge og beskrive egen og andres praksis, Begyndende erfaringer med observation, Begyndende erfaringer med undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen. På 1. årgang er der fokus på Læreren som didaktiker, og Læreren som leder Fag & Prøver: 1. årsprøven
|
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af første studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter:
- Undervisning
- Observation og andre undersøgelser
- Vejledning og feedback
- Praktikgruppearbejde
- Andre læreropgaver
Praktikdage 1:
Undervisning:den studerende har ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere 1 (eller flere) mindre undervisningssekvens(er), i samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe.
|
3-ugers blokpraktik:
Undervisning:den studerende har i hver af blokpraktikkens uger ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere mindst 1 undervisningssekvens, i samarbejde med praktiklærer og -gruppe.
|
Praktikdage 2:Undervisning:
|
Andre studieaktiviteter
|
Ideer til samarbejde med LIA
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ”pædagogik og almen didaktik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og slutter med ”1. årsprøven”. De øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 1. årgang.
Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til.
Eksempler på ideer til et fokus i blokpraktikken:
Eksempler på ideer til et fokus i praktikdage II:
Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 1. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag.
|
2.årgangs praktik – indsigt og undersøgelse som den undersøgende deltager
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (grundfaget).
Mål:
Forskning & Udvikling: Øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger
Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.
|
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af andet studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter:
- Undervisning
- Observation og andre undersøgelser
- Vejledning og feedback
- Praktikgruppearbejde
- Andre læreropgaver
3 ugers blokpraktik efterår:
|
3-ugers blokpraktik forår:
|
Andre studieaktiviteter
|
Idéer til samarbejde med LIA
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ” Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og de øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 2. årgang.
Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. Eksempler på ideer til et fokus i forårets blokpraktik er ….(skriv jeres ideer i sætningen!)
Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 2. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag.
|